pondelok, decembra 22, 2008

EA hry na Steame - ďalší krok k digitálnej budúcnosti

Chvíľu to trvalo, a či k tomu prispela súčasná ekonomická kríza (=> štvrtinová cena akcií),  15 miliónov registrovaných hráčov alebo priznanie digitálnej hegemónie Steamu, najväčšie PC hity EA sú konečne na Steame: Spore, Warhammer Online: Age of Reckoning, Mass Effect, Need for Speed Undercover... a bez DRM od Securomu! V príprave na digitálnu budúcnosť sú tiež kvalitky ako Mirror's Edge, Dead Space a C&C Red Alert 3. Hry sú bohužiaľ prístupné len pre amerických hráčov. Európa so svojou rôznorodosťou a odlišnými cenovými politikami v krajinách snáď bude časom nasledovať. Pokiaľ sa dohodnú všetci zúčastnení. 

Čo takéto rozhodnutie znamené pre EA? Zmení sa stratégia spoločnosti v oblasti digitálnej dstribúcie? Opustí svoj vlastný digitálny kanál, ako špekulujú niektoré médiá? Fakty hovoria jasne. Za prvé, EA Store, vlastná digitálna platforma firmy, v súčasnej podobe nemôže konkurovať Steamu. Za druhé EA už nemohlo dlhšie čakať a ignorovať obrovskú užívateľsku základňu populárnej digitálnej platformy. 

To však rozhodne neznamená, že vydavateľ zavrie svoj digitálny "krám" a prejde výhradne na Steam. Jedná sa o logické rozhodnutie sprístupniť svoje tituly väčšej cieľovej skupine - cez distribučný kanál, na ktorý je vo veľkej miere zvyknutá. Použitie DRM Steamu (stále sa jedná o DRM, hráčmi však omnoho viac akceptovaným) toto rozhodnutie iba podporuje. 

Steam je v hernom priemysle benchmark digitálnej distribúcie tak ako iTunes v tom hudobnom. Nie je možné ho ignorovať, inak sa firma pripravuje o peniaze. EA medzičasom pravdepodobne tvrdo maká na vylepšovaní vlastného distribučno-komunitného systému, aby rýchlo dohnalo Valve (a nebezpečne rýchlo rastúcich ázijských online konkurentov). Dovtedy a určite aj potom bude predávať hry tam, kde nájdu svojich hráčov.

Nebude to mať jednoduché, ale v porovnaní s ostatnými veľkými publishermi patrí stále medzi lídrov na trhu. Activision, Ubisoft, Take 2, THQ - tí o vlastnej digitálnej platforme stále iba snívajú a spoliehajú sa na partnerov. Aj keď spolahlivých, ale ukrajujúcich veľké časti ziskov. 

Direct 2 Consumer stratégia, ktorá sa z distribučného reťazca snaží vyseknúť čo najviac článkov,  je jednoducho príliš lákavá. Do tejto oblasti EA silne investuje a už dnes má veľký náskok. Z dlhodobého hľadiska (3-5 rokov) je najlepšie pripravená profitovať z digitálnej distribúcie hier. Ale o tom zas niekedy nabudúce.

Žiadne komentáre: