nedeľa, januára 31, 2010

Herný priemysel - predikcie 2010 - časť 1.

Rok 2010 začal takým tempom, že som ledva stihol mrknúť a už je tu koniec prvého mesiaca. Je teda najvyšší čas na niekoľko subjektívnych predikcií herného priemyslu. Ten prechádza rapídnym vývojom so zmenami očividnými ale aj menej nápadnými, a o to zásadnejšími. Vychádzam zo skúseností lokálneho insidera, pracujúceho pre svetového vydavateľa (EA). Tak poďme na to.

Ťažký rok
Ekonomická kríza doľahla na old-school hardcore segment herného priemyslu plnou silou. To platí o svete aj našich lokálnych mikrotrhoch. Zažili sme drsný 2-ciferný pokles. Následky nesplnených plánov na seba nenechali dlho čakať. Radikálne sekanie výdajov na R&D, marketing a ľudí bolo prirodzeným vyústením celej situácie. V rámci EA sme si to prežili na vlastnej koži a nebolo to jednoduché. Až na pár svetlých výnimiek len máloktorá firma dostála sľubom, ktoré dala pred rokom svojim akcionárom.

Pokračovania pokračovaní...
Rok 2010 je z pohľadu vydavateľov AAA titulov preto jasný. Zosekať akékoľvek riskantné (=nové) projekty na minimum a sústrediť sa na populárne herné značky. Aktuálnym trendom sú pokračovania a pokračovania pokračovaní.

Vydavatelia budú sústrediť svoje rozpočty do najziskovejších projektov, každý bude chieť mať svoj "mega brand". Modern Warfare 2 (šiesty diel v sérii) je nažiarivejším príkladom toho, že táto stratégia funguje. Mnohí hardcore hráči - a ja spolu s nimi - si len povzdychnú...

Preč sú časy keď EA vydalo za jeden rok originálne IPs ako Mirror's Edge, Dead Space alebo Spore. Mimochodom, rešpekt pre nášho CEO, že zobral na seba zodpovednosť a do takého rizika vôbec šiel. Teraz mu to analytici dávajú vyžrať, bez neho by tieto projekty nemali šancu. Netvrdím, že nič nové neoznámime, ale prím budú hrať pokračovania.

Začali sme úžasným Mass Effect 2, čoskoro to bude sľubný Battlefield Bad Company 2, datadisk k Dragon Age a neskôr Crysis 2 a nový Medal of Honor. O rozšíreniach The Sims a nových ročníkoch EA SPORTS titulov ani nehovoriac. A to v žiadnom prípade nemyslím negatívne. Všetko to budú špičkové hry. Tie 2ky a vyššie čísla za názvami si však nemožno nevšimnúť.

EA nie je v tomto trende samotné. Activision Blizzard vás určite nepripraví o Call of Duty 7 a nejaký ten datáč k WoWku či Starcraft 2. Take 2 určite netrpezlivo čaká na vydanie Bioshock 2, Max Payne 3 a samozrejme Mafia 2. Tlačí ich k tomu zlá finančná situácia a akcionári. Mali sa nechat kúpiť. Ubisoft konečne príde s mojim obľúbeným Splinter Cell a pokračovaním Ghost Recon, Prince of Persia, Driver... Takto by sme mohli pokračovať ešte dlho, pričom nové značky by sme zahliadli len veľmi sporadicky. Publisherom došli cheaty, dnes je to o číslach a prežití.

Optimizmus
Našťastie to nie je také zlé a preto zakončíme tento článok optimisticky. Stagnujúci vývoj tradičných "veľkých" hier je totiž len časťou mozaiky herného biznisu. V posledných rokoch, mesiacoch a dokonca týždňoch sa potvrdzuje, že technologicky a kreatívne náročné odvetvie ponúka ďalšie netušené príležitosti. Veľké možnosti rastu sa skrývajú v digitálnom obsahu, DLC, sociálnych a browser-based hrách. O tom si však povieme až niekedy nabudúce.

1 komentár:

Lubomir povedal(a)...

... a prave preto som sa v poslednej dobe pristihol pri jednej zaujimavej uchylke. Namiesto AAA titulov ma podstatne viac bavia hry downloadnutelne (kedze som majitelom Xboxa, tak prevazne z XBLA). Tam sa nastastie najde dostatok vybornych titulov, ktore su velmi originalne, napadite, a navyse za zlomkovu cenu :)