pondelok, decembra 22, 2008

EA hry na Steame - ďalší krok k digitálnej budúcnosti

Chvíľu to trvalo, a či k tomu prispela súčasná ekonomická kríza (=> štvrtinová cena akcií),  15 miliónov registrovaných hráčov alebo priznanie digitálnej hegemónie Steamu, najväčšie PC hity EA sú konečne na Steame: Spore, Warhammer Online: Age of Reckoning, Mass Effect, Need for Speed Undercover... a bez DRM od Securomu! V príprave na digitálnu budúcnosť sú tiež kvalitky ako Mirror's Edge, Dead Space a C&C Red Alert 3. Hry sú bohužiaľ prístupné len pre amerických hráčov. Európa so svojou rôznorodosťou a odlišnými cenovými politikami v krajinách snáď bude časom nasledovať. Pokiaľ sa dohodnú všetci zúčastnení. 

Čo takéto rozhodnutie znamené pre EA? Zmení sa stratégia spoločnosti v oblasti digitálnej dstribúcie? Opustí svoj vlastný digitálny kanál, ako špekulujú niektoré médiá? Fakty hovoria jasne. Za prvé, EA Store, vlastná digitálna platforma firmy, v súčasnej podobe nemôže konkurovať Steamu. Za druhé EA už nemohlo dlhšie čakať a ignorovať obrovskú užívateľsku základňu populárnej digitálnej platformy. 

To však rozhodne neznamená, že vydavateľ zavrie svoj digitálny "krám" a prejde výhradne na Steam. Jedná sa o logické rozhodnutie sprístupniť svoje tituly väčšej cieľovej skupine - cez distribučný kanál, na ktorý je vo veľkej miere zvyknutá. Použitie DRM Steamu (stále sa jedná o DRM, hráčmi však omnoho viac akceptovaným) toto rozhodnutie iba podporuje. 

Steam je v hernom priemysle benchmark digitálnej distribúcie tak ako iTunes v tom hudobnom. Nie je možné ho ignorovať, inak sa firma pripravuje o peniaze. EA medzičasom pravdepodobne tvrdo maká na vylepšovaní vlastného distribučno-komunitného systému, aby rýchlo dohnalo Valve (a nebezpečne rýchlo rastúcich ázijských online konkurentov). Dovtedy a určite aj potom bude predávať hry tam, kde nájdu svojich hráčov.

Nebude to mať jednoduché, ale v porovnaní s ostatnými veľkými publishermi patrí stále medzi lídrov na trhu. Activision, Ubisoft, Take 2, THQ - tí o vlastnej digitálnej platforme stále iba snívajú a spoliehajú sa na partnerov. Aj keď spolahlivých, ale ukrajujúcich veľké časti ziskov. 

Direct 2 Consumer stratégia, ktorá sa z distribučného reťazca snaží vyseknúť čo najviac článkov,  je jednoducho príliš lákavá. Do tejto oblasti EA silne investuje a už dnes má veľký náskok. Z dlhodobého hľadiska (3-5 rokov) je najlepšie pripravená profitovať z digitálnej distribúcie hier. Ale o tom zas niekedy nabudúce.

utorok, septembra 23, 2008

Tiger Woods 09 chodí po vode v skvelom virále

Minulorčný Tiger Woods od EA Sports obsahoval malú chybičku, keď slávny golfista dokázal virtuálne odpalovať loptičku na vode. Bolo len otázkou času, kedy sa bug objaví na youtube a čoskoro ho aj zverejnil užívateľ Levinator25. EA chytilo hodenú rukavicu a využilo nápad v tohtoročnej kampani. Natočilo zábavnú video odpoveď, postlo na youtube a úspešné virálna kampaň bola na svete - video videlo viac ako 2 milióny ľudí. Neskôr sa stalo základom americkej televíznej kampane na hru. Je príjemné vidieť, že aj veľká firma si dokáže zo seba robiť srandu. A zároveň spropagovať novinku. Stačí dobrý nápad a trochu odvahy.


Virál je dnes populárne slovo v mnohých marketingových oddeleniach. Preto mám pre vás jednu radu, najmä ak komunikujete s anglicky hovoriacimi kolegami. Anglické "viral" vždy vyslovujte ako vajrl a nikdy nie virl. V druhom význame totiž znamená niečo ako nadržaný. Vyhnete sa tak trapným situáciam pri prezentácii vašej inovatívnej marketingovej stratégie.

pondelok, septembra 22, 2008

EA zmierni DRM ochranu. Whoaaa! (UPDATED 20.10.2008)

Hon na čarodejnice od vydania Spore s novým onlinenovým SecuROMom sa niekedy dosť ťažko chápe. Keď sa spoločnosť snaží chrániť svoje vlastníctvo, tak je najväčšia sviňa a nepriateľ číslo jeden. Predstavte si, že by ste si kúpili high-tech bezpečnostné dvere a v ten moment by ste mali pred domom demonštráciu tak susedov ako aj zlodejov plánujúcich vás okradnúť. Ako si to predstavujete chrániť svoj majetok? Veď my sme vás predsa nechceli okradnuť?! Možno...

Napriek právu na strane EA, počúvame hráčov. Vieme, že ich DRM irituje a zásada 3x a dosť im nie je zrovna po chuti (z akýchkoľvek oprávnených či iracionálnych dôvodov). Napriek tomu, že podľa výskumov hru častejšie ako 3x inštaluje menej ako 1% zákazníkov. Preto sme zvýšili počet inštalácii na 5 už v prípade Crysis Warhead a všetkých ďalších PC titulov. 

A ideme ešte ďalej. Čoskoro zákazníkom poskytneme možnosť tzv. deautorizácie počítača, čo prakticky znamená, že sám zákazník bude môcť rozhodnúť, na ktorých počítačoch bude hru možné hrať. Hráči budú môcť inštalovať, meniť konfigurácie a preinštalovávať EA hry, koľko im hrdlo ráči. Mimochodom, podobný model využíva aj iTunes. Myslím, že je to fair hra z našej strany. My ochránime náš majetok a vy budete mať kontrolu nad zakúpeným produktom. 

Nerobím si ilúzie, že náš postoj istá skupina haterov pochopí. My však chceme podporovať PC a naďalej vyvíjať skvelé PC hry (ktorá firma má lepší PC line-up: Mirror's Edge, Spore, Dead Space, Red Alert 3, The Sims 3, Dragon Age?). To sa bohužiaľ v dnešnom svete bez DRM (aspoň
 zatiaľ) nedá.

UPDATE 20.10. 2008 14:02
Možno by mnohých z vás zaujímalo, aký veľký je vlastne DRM problém v praxi. Koľkých zákazníkov sa v skutočnosti dotkol, minuli sa im všetky licencie a potrebovali kontaktovať zákaznícku podporu. Takže. Pražská centrála zákaznickej podpory pre región strednej a východnej Európy (t.j. Česko, Slovensko, Poľsko, Maďarsko a Rusko) zaznamenala všehovšudy 10 -  slovom desať-  zákazníkov. Všetci boli v priebehu niekoľkých minút vyriešení. Uzávery nech si každý spraví sám.

streda, júna 27, 2007

Herny magazin Doupe konci (updated)

Sefredaktor tlacenej verzie multiplatformoveho herneho magazinu Doupe pred niekolkymi minutami oznamil, ze casopis konci. Vydavatelstvo Computer Press sa rozhodlo sustredit cisto na webove Doupe.cz, ktore dostane vyraznu personalnu podporu prave zo zruseneho magazinu. Novu redakciu povedie David Slama. Jan Morkes zostava v hernom biznise, konkretne v nedavno launchnutom oficialnom Xbox 360 magazine.

Mimochodom, poslednym cislom bude letne 2-cislo s Tropicom ako plnou hrou. Predplatitelia bud dostanu peniaze naspat alebo si mozu za vyhodnych podmienok zvolit casopis iny (thnx hry.sme.sk).

Medzi dalsie novinky weboveho Doupe patri pripravovany novy dizajn, nove a originalne typy clankov a kompletne prekopana struktura serveru. Dalsie podrobnosti na Doupe.cz.

streda, júna 13, 2007

Digitalna distribucia ma zelenu

Hry cez internet uz davno nie su domenou malych nezavislych vydavatelov s nedostatkom financii na serioznu distribuciu. Spravy z poslednej doby potvrdzuju uspesnost digitalneho modelu. Valve nedavno ohlasili vyse 13 milionov aktivnych uzivatelov ich uspesnej sluzby digitalnej distribucie Steam (ktoru "nakopol" Half-Life 2 koncom roku 2004). Pri takomto cisle zbystri pozornost aj ten najkonzervativnejsi herny sef. Poslednou novinkou su hry od Capcom, prveho japonskeho vydavatela, na Steame. Pripojil sa k ostatnym velkym hracom ako Activision, 2K Games ci Eidos.

Dalsim dokazom funkcneho modelu digitalnej distribucie su Telltale Games so vzkriesenou advetnure legendou Sam and Max. Od minulej jesene vydavaju kazdy mesiac novy diel hry cez svoje stranky a dalsich partnerov. Teraz sa im podarilo kasicku naplnit 6 novymi milionmi dolarov od roznych investicnych spolocnosti. Chystaju nove herne serie, k PC chcu pridat aj dalsie platformy - peniazky sa teda urcite budu hodit. Faktom vsak je, ze na zaklade uspechu Sama a Maxa presvedcili ludi s vreckami plnych penazi. Digitalne distribuovany, epizodicky obsah este nepovedal posledne slovo.

V strednej Europe je situacia ako zvycajne o niekolko rokov pozadu. Mame tu sice prve lastovicky v podobe slovenskeho T-Comu a ich digitalneho prenajmu hier (v Polsku vraj jeden operator prevadzkuje nieco podobne), ale urcite nemozme hovorit o masovej popularite. Dalsim hracom v tejto oblasti je EA so svojim EA Linkom a predajom krabicovych verzii booster packov pre Battlefield s kodom na stiahnutie namiesto CD ci DVD. Jeho popularita je vsak brzdena obmedzenou lokalizaciou do polstiny a rustiny a nemoznostou vyuzitia lokalnych platobnych systemov. Som preto velmi rad, ze EA si uvedomuje silu digitalnej distribucie a v buducnosti mozeme cakat vylepsenu a lokalizovanu verziu EA Linku.

streda, júna 06, 2007

SimCity Spolecnost odhalene

Oficialne ohlasenie piateho pokracovania legendarnej strategie SimCity predbehol herny magazin Games for Windows (thnx 1UP), ktoreho julova obalka hrdo hlasi znovuzrodenie tejto popularnej serie. SimCity Societies (v Cechach a na Slovensku SimCity Spolecnost).

Blizsie informacie sa predplatitelia GFW magazinu dozvedia uz coskoro, ked dorazi ich vytlacok do schranok v najblizsich dnoch. Oficialna tlacova sprava urcite nenecha na seba dlho cakat.

Zasadnou novinkou pre fandov je fakt, ze sa na hre nepodiela Maxis, ktory usilovne pracuje na The Spore, ale nie velmi znamy Tilted Mill Entertainment. Nejedna sa vsak o ziadnych novacikov, vyvojari sa na strategie specializuju a maju za sebou nadpriemerne hodnotene Ceasar IV (GR 75%) a Immortal Cities: Children of the Nile (GR 76%).

Snad uz koncom roka uvidime, ako sa Tilted Mill zhostili nelahkej ulohy nadviazat na uspechy legendy.

Jens Uwe novym sefom ISFE

Sef sefovho sefa - teraz som vam prezradil moju poziciu v organizacnej strukture EA - sa vola Jens Uwe Intat, a bol zvoleny za noveho sefa ISFE. V skratke sa jedna o europsku organizaciu starajucu sa o zaujmy hernych vydavatelov ako aj predajcov hier.

Nema zmysel zakryvat, ze sa jedna o tvrdu politiku. Jens bude musiet priamo v Bruseli bojovat za politicke, pravne a financne zalezitosti tykajuce sa ochrany intelektualneho vlastnictva, e-commerce a vyjednavani so Svetovou obchodnou organizaciou (WTO). Okrem politiky ma ISFE pod palcom aj PEGI - rating, ktory oznacuje vhodnost hier pre urcite vekove kategorie. To su tie nalepky "hra len od 18tich", ktore v nasich koncinach len malokto pozna a vyuziva. To uz je vsak na sirsiu diskusiu. Jens, drzime palce!


Inak, jeden z najvyssich sefov europskeho EA je docela zabavny clovek, ktory si nevaha spravit srandu aj sam zo seba. Po prvykrat som ho mal moznost vidiet na velkom marketingovom mitingu vo vtipnej scenke. Oblecene sexi svadobne saty a na tvari hrubu vrstvu mejkapu... Holt, herny biznis musi byt zabava!

Najsilnejsia zena herneho priemyslu v EA

Z nasho pohladu trochu komicke meno Kathy Vrabeck vam toho vela nepovie, ale nedajte sa pomylit. Tato zena patri v hernom priemysle medzi vyrazne postavy. Dotiahla to az na prezidentku Activision, odkial vsak v polovici minuleho roka odisla za nejasnych okolnosti. Teraz vsak po nej siahlo EA a poverilo ju vedenim novej divizie EA Casual Entertainment. Ta bude mat na starosti vyvoj jednoduchych a zabavnych hier (tzv. casual hry) pre siroke masy.

Uloha EA Casual Entertainment nebola zatial jasne specifikovana, napovedat nam vsak moze samotna Kathy. Tvrdi, ze na svete je mnozstvo ludi, ktori sa pri hrani nepotrebuju intenzivne sustredit a travit pri nom dlhe hodiny. Spolocnym menovatelom casual hier je okamzita zabava. Jednoznacne suhlasim, len moja mati travi pri Zume dlhe hodiny :).

Vo svojom vyjadreni spomenula tiez noveho Harryho Pottera (mimochodom, hra Fenixov Rad bude nadabovana do cestiny) na Nintendo Wii alebo Madden NFL 08 na mobilne telefony. Vyzera to tak, ze niektore zname tituly na urcite platformy budu coraz viac zamerane na nehracov ci obcasnych hracov. Coskoro ma byt ohlasenych viacero novych projektov novej divizie.

Casual hry su stale popularnejsie a bez debaty sa v nich skryva aj velky financny potencial. V poslednych par tyzdnoch svoje casual "jednotky" ohlasili tiez Eidos a Ubisoft.